Showing posts with label kereta. Show all posts
Showing posts with label kereta. Show all posts

Apr 19, 2012

Proton Preve

Anda dah tengok model baru proton ?.Kredit untuk

Oct 31, 2011

Paul Tan

Tahukah anda laman web paling popular buat peminat kereta di Malaysia ? 

Sep 22, 2010

Beli Kereta Baru Atau Terpakai

Anda mungkin ingin membeli kereta.Tak kiralah sama ada baru atau pun lama.Sebelum anda menemui jurujual lebih baik anda buat survey dulu tentang harga dan Faedah bulanan yang dikenakan apabila anda membeli kereta tersebut.Anda klik SINI untuk mengetahui cara pengiraan untuk membeli kereta.

Aug 3, 2010

Model Pengganti Waja

Cantik jugak kereta ni.


Pandangan belakang




 Maklumat lanjut anda layan blog Paultan.org

May 22, 2010

Kenderaan Tiga Alam

Kenderaan 'tiga alam'

HOVERKRAF 19XRW Hoverwing boleh digunakan untuk tujuan rekreasi, perindustrian, komersial dan ketenteraan.


SEMUA daripada kita tahu yang hoverkraf merupakan kenderaan yang dicipta untuk 'dua alam' kerana kebolehannya untuk meluncur laju di atas air dan juga bergerak di atas jalan atau tanah.

Bagaimanapun, kita mungkin termenung sejenak apabila mengetahui terdapat kenderaan itu yang boleh beroperasi dalam 'tiga alam' pula kerana ia bukan sahaja mampu beroperasi di atas air dan tanah, tetapi juga terbang di udara!
Hoverkraf yang pertama sebenarnya dicipta oleh Sir Christopher Cockerell pada 1956 dan ia merupakan kenderaan yang bergerak menggunakan tekanan udara dan tidak bergantung kepada tayar seperti lain-lain kenderaan darat atau kipas untuk kenderaan laut.
Cara hoverkraf beroperasi adalah menggunakan tekanan angin ke bawah bertujuan menaikkan kenderaan itu beberapa inci dari permukaan air atau tanah dan tekanan angin ke belakang pula akan mengerakkannya ke hadapan.
Terdapat pelbagai jenis hoverkraf di pasaran sama ada yang digunakan sebagai bot kecil atau feri yang mengangkut penumpang di pelabuhan.
Bagaimanapun perkembangan hoverkraf tidak berhenti setakat itu kerana terdapat beberapa usaha untuk meningkatkan kemampuan kenderaan itu termasuk terbang di udara setinggi beberapa meter.
Rudy Heeman dari Nelson, New Zealand misalnya merupakan seorang daripada beberapa pencipta di seluruh dunia yang berminat untuk menerbangkan hoverkraf. 

Dalam ciptaannya, Heeman mengambil masa kira-kira 10 tahun untuk membangunkan hoverkraf terbangnya yang dilakukan secara sambilan.
Secara asasnya, mesin ini beroperasi sebagai sebuah bot asalkan ia tidak mencapai kelajuan 70 kilometer sejam (km/j) kerana selepas kelajuan itu, ia akan terbang ke udara. Kelajuan maksimumnya ialah 100 km/j.
Mesin yang menggunakan enjin 1.8 Subaru itu juga boleh bergerak sejauh 225 km dan sayapnya boleh dibuka daripada badan kenderaan.
Apabila terbang, mesin ini hanya boleh dinaiki oleh dua orang dengan jumlah berat 160 kilogram tetapi ia boleh membawa tiga orang apabila beroperasi sebagai hoverkraf.
Terbang tiga meter
Hoverkraf ini boleh terbang setinggi tiga meter dan pengendalinya tidak memerlukan lesen penerbangan kerana mesin ini hanyalah sebuah bot.
Heeman berkata, beliau menghabiskan masa lebih 800 jam dan beribu dollar untuk membangunkan mesin yang kini ditawarkan untuk jualan di Internet.
"Mesin ini sangat sesuai untuk petani kerana anda boleh terus masuk ke dalam ladang tanpa perlu membuka pintu pagarnya," kata Heeman.
Sebelum Heeman, sebenarnya terdapat juga syarikat dari Rockford, Illinois, Amerika Syarikat yang telah membangunkan hoverkraf boleh terbang untuk pasaran komersial.

Syarikat Universal Hovercraft telah memperkenalkan hoverkraf dikenali sebagai 19XRW Hoverwing yang boleh digunakan untuk tujuan rekreasi, perindustrian, komersial dan ketenteraan.
Hoverkraf ini boleh terbang hingga 1.8 meter apabila mencapai kelajuan 120 km/j. Bagaimanapun, jika perlu melalui halangan lebih tinggi, ia mampu 'melonjak' sehingga enam meter.
Seperti juga hoverkraf Heeman, sayap bagi Hoverwing boleh dibuka dan ia boleh dilakukan dalam masa 10 minit sahaja.
Sebaik sayap dibuka, Hoverwing akan berada dalam mod Sport yang mana ia menjadi hoverkraf berkuasa dan mampu membawa sehingga enam penumpang untuk memasuki kawasan-kawasan yang sukar diakses oleh bot atau kereta.
Kelebihan Hoverwing juga ialah ia boleh diubahsuai untuk memenuhi keperluan penumpang untuk beroperasi di kawasan berair, berpasir, berlumpur, paya atau salji.

Setakat ini, Universal Hovercraft hanya menjual kenderaan ini untuk tujuan komersial, perindustrian, menyelamat dan ketenteraan sahaja dengan harga kira-kira RM270,000.

May 11, 2010

Kereta Kalis Peluru

Sumber : Kosmo Online

Kereta kalis peluru RM3.16 juta


GAMBAR menunjukkan kereta kalis peluru Hummer Knight XV.


TORONTO - Sebuah kenderaan pacuan empat roda jenis Hummer yang dikilangkan di Kanada kini mencipta nama sebagai kenderaan kalis peluru paling mewah di dunia, lapor sebuah akhbar semalam.
Kereta itu yang dinamakan Knight XV memiliki panjang 6.09 meter manakala harganya bermula dari AS$484,645 (RM1.5 juta) hingga AS$989,946 (RM3.16 juta) bergantung kepada ciri-ciri tambahan yang diminta pelanggan.
Selain mampu menahan hujan peluru, Knight XV dilengkapi tempat duduk mewah, skrin televisyen cecair kristal (LCD), permainan video Playstation, sistem audio 12 pembesar suara serta sistem pembesar suara yang membolehkan penumpang bercakap dengan orang di luar tanpa perlu membuka tingkap kenderaan.
"Kami percaya telah mencipta segmen tersendiri bagi pasaran kenderaan kalis peluru mewah dengan Knight XV," kata Presiden Syarikat Conquest Vehicles yang mengeluarkan kenderaan istimewa itu, William Maizlin.
Kenderaan kalis peluru gergasi itu dijana enjin V10 Ford dengan 400 kuasa kuda dan mampu mencapai kelajuan maksimum 160 kilometer sejam. - Agensi

Mar 15, 2010

Aksesori Kereta

Kata orang kereta ibarat bini nombor dua.Tapi ada yang gila kereta sampai tak berbini.Buat peminat fanatik kereta ,anda sedang mencari aksesori untuk kereta anda ? jom layari website  ni....kereta.info..untuk mengetahui perkembangan terbaru dunia kereta.






Kereta Terpakai

Anda mencari kereta terpakai ? Saya cadangkan anda layari beberapa laman web atau blog di bawah untuk mencari kereta terpakai idaman anda.Antaranya :





sambil2 tu anda layan dulu kehebatan Bugati Veyron.

Dec 9, 2009

Tuntutan Insurans Cermin Kereta

Suatu hari cermin kereta aku retak lalu pecah akibat penangan seketul batu sebesar penumbuk aku.Nasib baik aku dan ambik insurans cermin.Kalau tak jenuh la aku mengorek kembali tabung simpanan kecemasan. yang tak seberapa.Aku dengan rasa cemas menghubungi ejen insurans yang aku biasa berurusan dengannya.Jadi topik aku kali ini nak berkongsi dengan semua blogger atau anda yang terkial-kial tak tahu langkah seterusnya yang perlu anda lakukan sekiranya cermin kereta anda pecah.Sebelum tu aku nak kongsi sikit pengalaman berurusan dengan bengkel Panel Insuran yang aku ambil ni.Biasa la..masa promosi insurans dekat kita , macam2 faedah yang boleh kita peroleh kalau ambik apa2 jenis insurans.Tapi kalau sampai masa kita nak buat tuntutan...seribu satu macam benda atau syarat yang perlu dipatuhi bagi menuntut hak kita...Encik kena ambik ni...buat tu...photocopy ini ...salinan itu....salinan ini...Sabar saja Labu...Inilah karenah yang perlu kita hadapi dengan sabar..

Foto ehsan Lanunlaut.blogspot.com

Perkara yang perlu ada ketika membuat tuntutan Insurans Cemin Kereta Anda :

1. Salinan Laporan Polis - Pihak Insuran memerlukan Report ATAU Laporan Polis sebagai bukti tuntutan Insurans anda.
2.  Salinan polisi insurans(Cover Note) kereta anda
3.  Salinan Geran kereta ( Sekali dengan resit MY-EG jika  cukai jalan dibuat secara online)
4. Salinan Cukai Jalan kereta anda
5. Salinan Lesen Memandu anda
6. Salinan Kad Pengenalan anda.

Dokumen2 tersebut perlu diserahkan kepada Bengkel Panel Insurans anda untuk buat tuntutan.Selesailah tuntutan anda.

Nov 27, 2009

Panduan Jual Kereta

Suatu hari anda dapat durian runtuh(Bonus dan sewaktu dengannya) atau anda mendapat kenaikan gaji.So anda pun teringin nak membeli kereta baru.Kalau anda nak beli kereta baru , kita perlu menjual kereta lama yang masih digunakan sebelum mendapat kereta baru.(Kalau nak beli kereta kedua itu lain cerita..)Ingat walaupun kereta anda tu kereta lama , ia masih mempunyai nilai jualan tertentu.Untuk pengetahuan anda semua, nilai jualan kereta lama anda boleh digunakan untuk mengurangkan kos ketika membeli kereta lama.


2  perkara yang perlu anda tahu tentang kereta lama anda.
  1. Nilai jualan kereta lama anda.Anda perlu tahu nilai pasaran terkini kereta anda untuk mengelakkan ditipu.Anda boleh dapatkan nilai kereta anda melalui majalah pemotoran dan laman web nilai kereta terpakai bagi menganggarkan harga pasaran bergantung kepada model , buatan kereta dan tahun keluarannya.
  2. Nilai kereta anda juga bergantung kepada rekod penyelenggaraan , ketetapan servis berkala , tidak pernah terbabit dengan kemalangan dan yang penting anda adalah pemilik pertama.Pasti anda akan mendapat harga jualan yang lebih tinggi jika dibandingkan dengan pemilik kereta yang tidak menjaga kereta mereka dengan baik dan hak milik kereta melebihi dua atau tiga pemilik.



Bagaimanakah cara untuk menjual kereta anda?
Manakah saluran yang betul untuk menjual kereta anda ? Gunakan kebijaksanaan anda.

Berikut adalah 4 cara yang boleh anda lakukan untuk menjual kereta lama anda:
  1. Iklankan kereta anda di suratkhabar atau majalah pemotoran
  2. Whistel blowing..atau hebah dari mulut ke mulut melalui rakan dan keluarga.
  3. Letakkan kereta anda di tempat pengedar terpakai.
  4. Tampal iklan kereta anda di tempat yang boleh dilihat orang ramai.(Pokok dan sebagainya- jangan tampal sesuka hati nanti kena saman dengan PBT)
  5. Tukar beli (trade-in) dengan penjual ketika membuat pembelian kereta baru.

Kelebihan menjual sendiri kereta lama anda
  1. Anda boleh jimat potongan komisen atau keuntungan yang dikenakan orang tengah(Pengedar Kereta).Misalnya nilai kereta anda di pasaran sekarang ialah RM 35000.sekiranya anda menjual sendiri dan pembeli berminat untuk membeli , anda akan mendapat pulangan bersih RM35000 tetapi kalau anda menggunakan khidmat orang tengah mungkin nilai kereta anda hanya RM30000 kerana pengedar kereta juga ingin memaksimumkan keuntungannya.So anda hilang RM5000..Bak kata Nabil Lu Pikir La Sendiri.

Kelemahan menjual sendiri kereta lama anda
  1. Anda perlu mengatur temu janji bagi membolehkan pembeli melihat dan memandu uji kereta anda.Leceh bagi anda yang sibuk dengan urusan kerja(No Time man...Golongan korporat la katakan...)
  2. Anda berdepan dengan pembeli yang cerewet supaya anda dapat mengurangkan harga jualan dengan lebih rendah dan ingin melihat kereta beberapa kali..( spoil...)

Kelebihan menjual kereta lama anda melalui pengedar kereta(Orang Tengah) 
  1. Urusan penjualan kereta akan memudahkan pelbagai masalah yang mungkin timbul.

Kelemahan menjual kereta lama anda melalui pengedar kereta(Orang Tengah)
  1. Harga tukar beli kereta anda berkurangan kerana komisen yang dikenakan pengedar kereta.
  2. Pengedar kereta yang tidak beretika mungkin menipu anda dengan memberi harga yang lebih rendah daripada sepatutnya.

Jangan biarkan pengedar mendapat keuntungan yang lebih tinggi.Ingat rundinglah harga dengan lebih bertimbang rasa dan sepakat  dengan pengedar kereta berdasarkan konsep win-win situation

Download Free Panduan Jual Kereta  DI SINI





Nov 24, 2009

MPV Perodua Alza



MPV terbaru Perodua  dijangka menjadi pilihan warga Malaysia kerana bentuknya yang menarik dan elegan. Perodua Alza dijual dari harga RM56,000 hingga RM70,000 seunit. --fotoBERNAMA



 
Lagi gambar2 menarik Perodua Alza di hizcity.com

Sep 30, 2009

Proton Impian


Photo from theophiluchin
Betulkah Proton Impian akan menggantikan model Proton Waja.
Aku juga tertawan.Gayanya seperti Mitsubishi Lancer pasti memikat pembeli kereta keluaran proton.



Percuma...download Petua Membeli Kereta di sini

Aug 26, 2009

Tips Beli Kereta

Masa
mula-mula kerja..perkara yang terlintas dalam kepala otak kita..ialah membeli sebuah kereta. Kenapa kereta ?...Mesti hampa jawab senang bawa awek..atau pak we..(ni jawapan org yg mindanya tak sihat)..Jadi kenapa nak beli kereta...jawapannya..senang bro...

Anda Mungkin Meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MY FrieNDs...

SHOPPING ONLINE...REGISTER AKAUN PAYPAL ANDA DI SINI..

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.