Showing posts with label Rekreasi. Show all posts
Showing posts with label Rekreasi. Show all posts

Nov 25, 2009

Beruang Serang Manusia Di Zoo

Tip Berkunjung Ke Zoo :
  1. Patuhi arahan keselamatan yang ditetapkan.Kalau tak nak anda dikenduri oleh binatang2 tu.
  2. Jangan bagi makan binatang tersebut kecuali dengan arahan pihak Zoo.Kalau binatang tercekik kacang yang anda bagi ok jugak.Takut2 harimau tu tercekik anda.Parah tu.
  3. Jangan hampiri kandang terlalu dekat terutama binatang pemangsa seperti harimau ,beruang dan sewaktu dengannya.Kalau tak lihat akibatnya   Di ZOO Alaska 






Sep 5, 2009

Fenomena Kepala Air

Mesti anda pernah baca , dengar dan lihat di media massa ,cetak atau elektronik
kejadian orang mati lemas di kawasan air terjun..mungkin hampa kata dia tak pandai berenang dan macam -macam andaian yang kadangkala tak masuk akal...










Hampa(kamu semua) pernah dengar KEPALA AIR ?

Mesti hampa tanya balik ....Apa tu...?

Hari ni aku nak kongsi topik Kejadian Kepala Air
untuk pengetahuan bersama.
Biasanya lepas Raya atau cuti umum..
mesti hampa bawak famili, rakan nd the geng,

Pak we nd Mk We(yang ni andaian aku semata-mata...

hampa perlu elakkan.. tak baik.. jadi jauhi maksiat )..
ke Kawasan Air Terjun...kalau kat Terengganu ni yang famous...
Hutan Lipur Sekayu la....
.
Jadi apa kaitan Kejadian Kepala Air dengan
(Hampa klik Hutan Lipur Sekayu untuk lihat keindahannya)
dan air terjun
yang seangkatan dengannya ni...

Sebelum tu anda tengok dulu kesan selepas berlakunya kejadian Kepala Air..


Sebelum aku mengulas lanjut...kita kena tau dulu apa tu Kepala Air..

Kepala Air bermaksud aliran air dalam kuantiti yang besar
mengalir
dari hulu sungai atau air terjun ke sungai utama.

Bagaimana boleh berlaku ?

Ia berpunca hujan lebat yang berlaku di hulu sungai

Jadi apa bahayanya ?

Aliran air ini sangat besar dan deras.
membawa segala macam kelodak ,batu dan kayu .balak.
..ia akan merempuh apa sahaja halangan di hadapannya.
Bagi anda yang sedang mandi di kawasan air terjun
ketika itu nyawa anda bagai telur dihujung tanduk..
peluang anda untuk hidup amat tipis...
kecuali dengan kuasa-Nya....

Jadi apa langkah-langkah yang boleh diambil?

Di sini aku nak bagi petua buat hampa. Sekurang-kurangnya kita semua beringat
dan tidak kehilangan orang tersayang.

Tanda-tanda awal kejadian Kepala Air antaranya :

  1. Keadaan langit gelap di bahagian hulu sungai (Kawasan puncak bukit)disertai dengan bunyi guruh yang kuat.(Jadi sebelum mandi tu..dongak sama ke langit menghala hulu sungai..kalau cuaca cerah ...ok la tu boleh mandi..tapi kalau cuaca mendung...cepat-cepat la hampa naik ke darat dan batalkan niat untuk mandi.)
  2. Bunyi dentuman gerakan batu-batan atau air dari hulu sungai.
  3. Air sungai berbuih dan meningkat secara tiba-tiba..(kelodak, daun reput atau ranting kayu muncul dengan banyak di permukaan air )
  4. Siren amaran berbunyi (Kemudahan ni memang ada di kawasan Air Terjun Sekayu) Apabila siren amaran berbunyi cepat-cepat naik ke darat.
Kemudahan yang terdapat di Sekayu

Jadi kepada anda yang berkunjung ke Air Terjun atau Lata(kata orang Utara )..sentiasalah beringat ketika mandi bersama keluarga di sana.Aku harap info ni bagi kesedaran kepada adik kakak abang, makcik pakcik ,pak long maklong datuk dan nenek yang berkunjung ke Hutan Lipur...

Anda Mungkin Meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MY FrieNDs...

SHOPPING ONLINE...REGISTER AKAUN PAYPAL ANDA DI SINI..

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.